potkan

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

ako robit vedu bez penazi??

Len kratko sa chcem opytat ako je mozne, ze platy vedeckych pracovnikov ako aj PhD studentov v zapadnych krajinach su tak vysoke zatial co na Slovensku dosahuju ledva priemer. Pri tom ide o ludi vysoko kvalifikovanych.Dakujem za kazdu diskusiu...
Len kratko sa chcem opytat ako je mozne, ze platy vedeckych pracovnikov ako aj PhD studentov v zapadnych krajinach su tak vysoke zatial co na Slovensku dosahuju ledva priemer. Pri tom ide o ludi vysoko kvalifikovanych. Dakujem za kazdu diskusiu ...

veda a vyskum na slovensku | stály odkaz

Komentáre

  1. este dodatok..
    Pytam sa ako je mozne venovat sa dalej praci, ktora Vas bavi a radi by ste ju vykonavali cely zivot, zial nemate z nej financne prostriedky na zivot pre seba a nie to este pre svoju rodinu....stale pisem o vede a vyskume u nas
    publikované: 26.01.2006 16:49:46 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Platy vo výskume su také lebo
    1. Skúmajú sa veci riešenie ktorých nikoho nezaujíma, čiže ich nemá záujem ani nikto platiť
    2. Všetky profesia zarábajú u nás menej než inde
    3. Vo výskume sú ľudia ktorý svoju prácu nedokúžu predať, nedokážu ju zrozumiteľne odprezentovať ľuďom, firmám z praxe ktoré by dokázali výsledky ich výskumu komerčne využiť
    4. Mnohí sa zašívajú sa v rôznych ústavoch kde majú životnú istotu pravidelného príjmu a popri tom rozbiehajú vlastné veci

    Vzhľadom na to že veľka časť všetkých ľudí vo výskume spadá do jednej z horeuvedených kategórií, tí šikovní ľudia ktorý sa medzi nich dostanú buď odídu alebo sa prispôsobia.

    Je to moja osobná skúsenosť s ľudmi ktorí pracujú na SAV prípadne inde. Poznám aj takých aj takých, ale "firemná kultúra" prostredia v ktorom pracujú jednoducho umožňuje prežívať ľuďom ktorý vo výskume vidia istotu teplého miesta v závetrí.
    publikované: 26.01.2006 17:04:11 | autor: Modroocko (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Je jedinym riesenim uspokojit sa s tym ze sa da zarobit niekde vonku???
    absolutne s tebou suhlasim ide vsak prevazne o ludi, ktori si tak povediac zvykli na to hniezdocko a je im dobre tak ako je .. nechapem ale ako je mozne, ze mladi ludia, ktori su ambiciozny a maju potencial byt fakt dobri v tom co robia a maju tu snahu nemozu nic preto spravit aby sa situacia na slovensku zmenila . Je jedinym riesenim uspokojit sa s tym ze sa da zarobit niekde vonku??? Ako je mozne, ze vsetko riadia ludia, ktori sa tvaria navonok, ze tiez s nicim nesuhlasia ale v podstate s tym nic neurobia. Co je tak silne, ze ti mladi ludia sa tiez uspokoja a pomaly stagnuju...
    publikované: 26.01.2006 17:16:05 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Ja chcem íst šutdovať
    konkrétne oblast fyziky, presne nepoviem ktorú :) ... bo sám neviem čo a ako. To tu akt vypadá tak biedne u nás ?
    publikované: 26.01.2006 22:37:42 | autor: enyon (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. dost biedne
    Je super ked ma niekto take plany asi ich ma preto lebo si mysli, ze ho dana oblast bude zaujmat a bavit myslim, ze vsetci, ktori robia v oblasti vedy musia ist s tym do toho, ale je otazne ci s tym nieco urobia tak moj odkaz pre teba znie> chod si za svojim a studuj, ale ak mozes skus poukazat na vsetky nedostatky neuspokoj sa s tym, ze si budes musiet rok opravovat pristroj aby si mohol nieco namerat..to bol len jeden s prikladov a poviem ti je to dost biedne, ale nemusi byt a to je dolezite...
    publikované: 27.01.2006 09:13:28 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. moj nazor
    Povedal by som, ze to nie je az take zle. Samozrejme nemozme na tom byt tak dobre ako vedci v zahranici, vzdy to zacina a konci pri peniazoch samozrejme. Ale je tu vela moznosti ako sa moze aj mlady vedec realizovat a dokonca si aj zarobit. Treba len na sebe pracovat, ovladat jazyky, snazit sa ziskat granty a stipendia. Tym, ze sme vstupili do EU sa pre nas otvorili aj nove moznosti financovania vedy a vyskumu. Ale samozrejme zavisi to aj od vedenia ustavu. Ja som mal to stastie, 2 roky som stravil na institutoch v zahranici, teraz som spat a pokracujem u nas na Slovensku. Samozrejme je tu stale vela ludi co len prdia do stoliciek, ale na druhej strane aj dost mladych a uspesnych ktoriu by to tu mohli potiahnut dopredu. ....pokial ich nezlakaju niekde na "zapad" :)))
    publikované: 27.01.2006 09:38:22 | autor: Palo (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. nebude to rovnake???
    berem tvoj nazor, ale myslis, ze je realne aby na Slovensku mladi vedci mali moznost zalozit si vlastny labak a pracovat dalej v tom co ich bavi a nemuseli by byt odkazani na pracu v niektorych labakoch, ktore su pod hlavickou istych institucii, v ktorych sa peniaze nadalej stracaju..nemyslim si totiz, ze ked sa dokazu tak nebadane rozkotulat peniaze, ktore maju tieto institucie doteraz, ze to nebude rovnake aj potom.
    publikované: 27.01.2006 11:11:58 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. Neviem...
    ...prečo všetko vždy porovnávate so zahraničím.
    Žijeme u nás a nie tam. Iné krajiny vo všetkom napredovali kým sme sa tu hrali na pionierov, takže sa nie je čomu čudovať.
    publikované: 27.01.2006 11:16:52 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. bez adekvatneho ohodnotenia
    Je pravda, ze napredovali, ale ide o to , ze nasi vedecky pracovnici su na dost vysokej urovni a zial rovnako napredovali ako ti v zahranici avsak bez adekvatneho ohodnotenia. Takze by bolo namieste neporovnavat to, ale kedze si myslim, ze uroven je rovnaka aspon vedomostne porovnaniam sa nikdy nevyhneme i ked bol by som rad keby sa to zmenilo a nemuseli by sme nic s nikym porovnavat a bola by tu aspon ako taka pozornost... nechcem sa teraz dotykat inych oblasti kde su tie platy podobne tato diskusia sa tyka cisto oblasti spojenej s vedou aspon taky bol zamer.
    publikované: 27.01.2006 11:29:53 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Je pravda, že s vedomosťami sme na tom...
    ...boli vždy dobre, ale ak nefunguje trh, mentalita a pod. ...
    publikované: 27.01.2006 12:01:08 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. kazdy z nich je nahraditelny
    myslim si, ze ak sa na to poukaze mohlo by sa vela veci zmenit ide o to, ze mnohi, ktory ako bolo spomenute v diskusii si chrania svoje hniezdocko a tym, ze do nich nikto nevrta neboja sa , ze on pridu a pri tom si neuvedomujeu, ze kazdy z nich je nahraditelny a mozno lepsim a progresivnejsim vedeckym pracovnikom, ktory by mozno rad pootvoril dvierka a poukazal na to ako sme schopny riesit urcite veci na rovnakej urovni ako inde a vytvaral tak spoluprace, ktore by boli prospesne pre vsetkych a nie len pre jeho konkretnu osobu a pre jeho cestovanie po svete. Takto potom brzdia mladych ludi, ktori maju v podstate nemaju volnu ruku v cerpani grantov a vytvarani novej a urcite lepsej vedeckej pody.
    publikované: 27.01.2006 13:01:13 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Ako?
    Ja sa pozastavujem nad nárokmy kladenými na Phd. študentov, ktorí majú dokázať že sú konkurencieschopný nielen na slovenské pomery ale aj v zahraničí a to čo sa týka aj erudovanosti aj zručnosti, čo je podľa mňa logické, alebo - samozrejmé, ale na druhej strane nad podmienkami, v akých tieto ciele a zámery majú dosiahnuť. Pozri me sa na pracoviská ktoré sú väčšinou technicky a materiálne zastaralé... Zadovážiť nové prístroje a kapacity je prakticky nemožné. Ponúkajú sa tu isté možnosti napr. granty - počkať na výzvu, urobiť projekt, počkať kým ho niekto schváli, počkať kým prídu prostriedky a tieto minúť viac - menej podľa ďalších pravidiel, ktoré "dosť" negatívne obmedzujú daného vedca... čas... (a na štúdium sú oficiálne 3 roky). Študent má plat s ktorým je motivovaný akurát k lenivosti, a nie k tomu aby bral naše vedecké inštitúcie vážne. Ako si takýto mladý muž, alebo žena môže budovať budúcnosť? Aký je vekový priemer na týchto pracoviskách? Čo z nich bude o 10 rokov ak sa nič nezmení? Prečo sa nevedie žiadna verejná diskusia, povedzme aj na politickej úrovni, či je vlastne múdre viesť takúto potápajúcu sa loď ďalej, alebo jej nastaviť nový kurz, a natrieť ju novým lesklejším lakom...
    publikované: 30.01.2006 14:19:07 | autor: Tragáčik (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. o 10 rokov??
    Bolo by fajn mat viac takychto diskutujucich ludi niekde kde by mozno tieto slova mali dostatocnu vahu a zacalo by sa konecne nieco robit. Nemozme sa predsa donekonecne spoliehat na to ako nasa veda upada. Neyslim si totiz, ze sa jedna o dobu 10 rokov, ak sa nic nezmeni nase vedecke institucie pojdu ku dnu ovela skor. Velmi sa mi pozdava myslienka verejnej diskusie, prave preto som nacrtol tuto temu, zial je to velmi malo na to aby sa zobudili viaceri, hlavne ludia, ktori maju dane veci na starosti a zacali konat. Uvital by som, keby bola zriadena organizacia, ktora je zlozena vylucne z ludi robiacich v oblasti vedy a ti by mali moznost rozhodovat a podavat navrhy,avsak bez toho aby tato organizacia musela mat nejakeho garanta, ktorym by bol clovek spokojny so svojim hniezdockom a bez zaujmu formovat novu buducnost pre vedecku populaciu. Bolo by fajn keby konecne vypoculi aj nazory mladych a tieto nazory by padli na urodnu podu
    publikované: 30.01.2006 15:39:53 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. veda nie len pre vedcov
    Nesúhlasím celkom s názorom o organizácii výlučne vedcov. Mám pocit že práve z oblasti súkromného sektora by sa mali nájsť cesty pre podporu výskumu a tvorbu projektov povedzme na objenávku, a to určite pôjde aj tam, kde sa vedenie nechce pustiť základného výskumu. A toto všetko sa dá kombinovať aj nadnárodne.. a tak...
    publikované: 31.01.2006 11:39:55 | autor: tragáč (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. platy mensie ako nejaka pani so strednou skolou za priehradkou v banke
    Chcel som len napisat, ze ludia, ktori rozhoduju o buducnosti vedy na Slovensku su ludia, ktori sa nepotrebuju zaoberat problemami nizkych platov vedcov a preto sa nevedia vzit resp. sa nechcu vzit do ich situacie. Vedecki pracovnici su ludia ktori na sebe pracuju a vzdelavaju sa cely zivot a maju platy mensie ako nejaka pani so strednou skolou za priehradkou v banke [cim nechcem urazit nikoho s touto profesiou]. Ak by mohli poukazat mladi ludia na nedostatky a boli aj vypocuti, mozno by sa nieco zmenilo. Ide len o to, ze na Slovensku nie je nic kde by sa mohli mladi ludia prejavit a ukazat na vsetky tie nedostatky s ktorymi sa denne pri vyskume stratavaju...
    publikované: 31.01.2006 12:50:39 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. anketa
    Na ubytovni doktorandov bola pred istým časom anketa, ohladom vecí okolo sociálnej situácie a pod. nevie niekto viac? zaujímalo by ma ako to dopadlo, a - či sa na základe oných výsledkov aj niečo podnikne, teda - niečo viac ako ich niekde vycapiť (zašiť).
    publikované: 31.01.2006 12:57:12 | autor: tragač (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Svatoplukove pruty
    To vsetko o com sa tu pise je pravda, ba dovolil by som si povedat ze je to mozno este horsie. Rozoberme si teda podstatu situacie. V spominanom prostredi sa nachadzaju dve sily. Jedna je zastupena, nazvyme to nespokojnym prudom a ta druha spokojnym, ktore zakonite posobia navzajom proti sebe ci uz vedome alebo nevedome. Momentalne ma o nieco vacsiu intenzitu ta druha a podla toho aj teraz vyzera vyslednica naseho SPOLOCNEHO snazenia. Takze za predpokladu platnosti urcitej rovnovahy aby sa nieco zmenilo mame dve moznosti riesenia:
    Prvy sposob - treba oslabit intenzitu sily zastupenej spokojnym prudom. Toto riesenie je vsak relativne casovo narocne pretoze sa da realne dosiahnut len prirodzenym vymieranim zahniezdenych jedincov a to este za podstatne doleziteho predpokladu ze rychlost ich ubytku bude vacsia ako rychlost pribudania novych. Pri takomto samovolnom vyvoji je tazko vsak odhadnut kedy a ci sa nieco zmeni.
    Druhy sposob – zvysit intenzitu sily zastupenej nespokojnym prudom. Toto riesenie si ale samozrejme vyzaduje obrovske mnozstvo vynalozenej energie a nebojim sa to povedat: energie vo forme prace. Potencial tejto energie je v nas ukryty a to vieme vsetci naisto. Jediny problem ktory osobne vidim ja (odhliadnuc od dolezitych veci ktore tu uz boli prezentovane hlavne co sa tyka ZDROJOV) je ten ze tato energia je rozdrobena a nie orientovana a zjednotena. Preto podla mojho nazoru tkvie riesenie tohto problemu v zjednoteni sa tak aby bol nas hlas silnejsi. Jednotlivca sa da lahko eliminovat ale zjednoteny Dav alebo aspon mala Skupinka, ktora by mohla postupne rast ma urcite lepsie perspektivy. Takze podme do toho pokusme sa spojit.
    publikované: 31.01.2006 13:58:09 | autor: fafrn-ok (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. Pytam sa Vas mladych
    spojit sily je dobra vec ale pytam sa este raz akym sposobom chces dosiahut nieco o co nie je zaujem mali by sme sa uz konecne prebudit a nebyt spokojny so vsetkych co nam davaju na podnose a len prijmat veci a nazory druhych, ktori rozhoduju o nas bez nas. Pytam sa Vas mladych ste spokojni s Vasou situaciou a nie len financnou ale aj s vybavenim na ktorom robite svoje dizertacne prace... Myslite si ze je to takto v poriadku???
    publikované: 31.01.2006 15:29:11 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. rozhodovanie
    Tento problém je v nás všetkých. Dobrovoľne sme vstúpili do EU, aby za nás rozhodovali panáčikovia, umelo budujeme ďalšiu byrokraciu, ktorá všetko spomaľuje, znepriehladňuje a žerie aj finančné prostriedky. Neviem, ale predpokladám že panáčik, ktorý hýbe pomyslenými povrázkami, dostáva ojojoj väčší plat ako odborník, ktorý krčí svoje čelo nad problémom. Ale my to máme asi radi, nechať panáčikov veci riadiť, a potom sedieť na pive a sťažovať sa aký je chleba drahý.
    publikované: 31.01.2006 15:37:14 | autor: tragač (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. EU je OK
    prisun penazi z EU je OK, ale ta byrokracia s tym spojena to nejde dokopy, v tom mas pravdu a vobec kto bude financovat vyskum v ktorom sa netocia peniaze, kazdy chce len zisk,ale nevie ze za kazdym stoji mravencia praca niekde v labaku a co ti ludia , ktori ju robia, kto ich zaplati ved oni nemozu len predavat....
    publikované: 31.01.2006 15:43:14 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. fascinácia
    A preto ma fascinuje viera že panáčikovia budú vedieť na čo a kedy použiť prachy. kým sa ich mozgi a papiere zmobilizujú, tak z mladého vedca bude stará troska s dlhou bradou v kúte laboratória pozerať na rozbité sklíčko.
    publikované: 31.01.2006 15:51:25 | autor: tragač (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. tazky zivot vedca
    tazky zivot vedca, ak mate niekto napad ako sa dostat z tejto situacie napiste, urcite budu radi vsetci co prispeli do diskusie, alebo je situacia vazna?? a niet uz sance na zachranu nasej vedy.....
    publikované: 01.02.2006 11:10:08 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. otvaram opat temu
    otvaram znovu tuto temu ...
    nech sa paci diskutujme
    publikované: 06.04.2006 13:29:17 | autor: potkan (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. Občianske združenie PREVEDA
    Občianske združenie PREVEDA , osveta, vzdelávanie, semináre, školenia, výchova sociálne slabých skupín.
    pozrite si www.preveda.sk

    Radi uvítame Vaše nápady a pomoc ďakujeme
    Vaši Prevedáci
    publikované: 18.09.2006 11:25:22 | autor: potkan (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014